zondag 29 maart 2020

Schrijven en social media

Heel veel mensen in Nederland zijn bezig met creatief schrijven. Ik ben één van die mensen, jij misschien ook. Als we een tekst schrijven, vinden we het leuk als iemand die leest. Via social media zoals Facebook, Twitter of Instagram kunnen we doorlinken naar onze verhalen, gedichten en blogs. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen jouw tekst zo graag willen lezen dat ze op die link klikken? Mijn blog van vandaag gaat over x do’s en don’ts om je schrijfwerk te promoten op social media. Enjoy!

1. Vertel mensen waar je tekst over gaat en waarom ze hem moeten lezen.
Dit klinkt als een open deur, maar ik zie heel vaak dat mensen op Facebook alleen een link plaatsen naar hun blog of verhaal. Hoeveel mensen er op die link klikken kan ik niet zien, maar meestal hebben zulke berichten geen likes of reacties. Probeer in een paar zinnen duidelijk te maken waar je tekst over gaat en waarom mensen hem moeten lezen, dan heb je een veel grotere kans dat ze meer willen weten en op jouw link klikken. Een voorbeeldje van zo’n tekst is een bericht van mij, geplaatst in een Facebookgroep die ‘Beginnende schrijvers’ heet:


2. Je tekst is jouw visitekaartje: let op je spelling en grammatica.
Als je de moeite doet om een tekst te schrijven, is het verstandig om ook de moeite te doen om hem na te (laten) lezen. Veel aspirant-schrijvers willen opgemerkt worden door een uitgeverij. Teksten op internet plaatsen (en die promoten) is een goede manier om uitgeverijen te lokken. Toen ik werd benaderd door redacteurs of zelf op hen afstapte, hoorde ik vrijwel altijd dat ze mijn blog hadden gelezen, een verhaal hadden gezien dat op een andere website was gepubliceerd of dat ze mijn naam kenden van Twitter.

Bij één uitgeverij is zelfs door redacteurs onderling gepraat over een recensie van mij op Goodreads, die natuurlijk helemaal niet was bedoeld als visitekaartje voor mijn eigen boek. Uitgeverijen zijn altijd op zoek naar talent en redacteuren houden internet in de gaten. Zorg ervoor dat je een zo goed mogelijke indruk maakt en dat ze jou niet onthouden als iemand die ‘ik vind’ met een t schreef. En los van de uitgeverijen: ook de gewone lezer houdt niet van slordig taalgebruik, óók niet in het promotiepraatje bij de link naar je tekst. Taalfouten in een tekst zorgen ervoor dat veel mensen afhaken - en terecht: waarom zouden anderen jou serieus nemen als je dat zelf niet doet?

3. Wees meer dan alleen een schrijver.
Je kunt niet elke dag een link naar één van jouw teksten plaatsen en verwachten dat je volgers er niet moe van worden. Bovendien ben je niet alleen schrijver, je hebt (hopelijk) ook nog een leven. Gebruik social media voor meer dan alleen promotie, zorg ervoor dat mensen jou ook als persoon leren kennen. Dat is niet alleen leuk, maar ook praktisch: mensen lezen liever een stukje van ‘die leuke man met drie honden’ dan van een vreemde. Zorg er ook voor dat je niet alleen berichten plaatst, maar ook op berichten van anderen reageert. Zo zien de volgers van die ander ook dat jij bestaat én je kunt je eigen kritische blik oefenen door feedback te geven.

4. Maak niet te veel promotie.
Op Facebook zie ik vaak mensen die een link naar hun tekst in zes tot tien groepen plaatsten. Dat betekent de Facebookvrienden van diegene zes tot tien keer een melding krijgen over dezelfde tekst. Het is niet zo dat mensen een tekst wel gaan lezen als ze tien keer zien dat je hem hebt geschreven. Vergelijk het met een pannenkoekenrestaurant: het maakt niet uit of er één bord met een kaaspannenkoek voor je neus staat of dat de bediening tien borden met een kaaspannenkoek heeft neergezet, je kunt er maar eentje op. Zo is het met de lezer ook. Als die één kaaspannenkoek krijgt en hem niet opeet, hoeft hij geen kaaspannenkoek. Het is eigenlijk vrij onbeschoft als jij daarna nog eens negen kaaspannenkoeken bij hem neerzet.

5. Moet ik nog bedenken omg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten