dinsdag 24 november 2015

Recensie: The Complete Sherlock Holmes - Sir Arthur Conan Doyle (1/2)

Over de televisieserie Sherlock schreef ik al een recensie, maar sinds vandaag heb ik ein-de-lijk alle verhalen over de beroemde detective in mijn bezit. Een paar ken ik al, de meeste heb ik nog niet gelezen. Aangezien dit boek ruim 1100 pagina's heeft, ik nog zes andere boeken moet lezen en ik niet kon wachten om over dit boek te schrijven, deel ik de recensie op. Dit is deel één, deel twee volgt later.

Gisteren heb ik tijdens een college waarin we druktechnieken moesten bestuderen Tindertje gespeeld met mijn buurvrouw. Elk 'lelijk' drukwerk schoven me naar links, elk mooi drukwerk bekeken we wat beter voordat we het dumpten. Een ander boekje dat ik dit weekend kocht (Insults every man should know, dat ga ik ook recenseren als ik alles gelezen en wat geprobeerd heb) stelt het volgende over uiterlijk: 'Everyone is ugly if you look long enough.'
Dat kan je ook zeggen over druktechnieken, maar goed, ik heb daar zo ongelooflijk veel foto's van dat ze een eigen blog verdienen, dus die blog komt ook nog. Nu heb ik drie nog te verschijnen blogs aangekondigd in minder dan tweehonderd woorden en ook mijn avontuur in Londen is nog niet klaar. Is dit een record?

Terug naar Sherlock. Wat ik probeer te zeggen, is dat deze recensie zal gaan over uiterlijk. Nee, niet over Benedict Cumberbatch, maar over het boek. Dat is ook heel mooi! Ik heb het voor mijn verjaardag gekregen en ik ben er zó blij mee.

Dit is de voorkant. Het boek heeft een hardcover, dat is al een enorme pluspunt, want paperbacks gaan bij mij altijd stuk. Er zit een beschermend, glad laagje over. Toen ik het kreeg, was het ingepakt in plastic, ook een enorm pluspunt. Het is opgehaald bij een winkel, waardoor er geen hardhandige postbode mee heeft gegooid. Zelf vind ik de kleur enorm bijzonder en de illustraties prachtig. Je ziet meteen al de sfeer die alle verhalen uitademen.

Wat je ook ziet, is het goud dat de paginaranden bedekt. Mijn journal heeft dat goud ook. Het zorgt ervoor dat er geen stof op je pagina's komt. Stof maakt namelijk kleine, ontzettend lelijke vlekjes op papier. Bij oude bijbels (denk aan de vijftiende of zestiende eeuw) die ik voor mijn minor (Boek, Boekhandel & Uitgeverij) heb bestudeerd zijn de pagina's ook beschermd door een laagje goud. Daardoor zijn ze op dit moment mooier dan bijvoorbeeld boeken uit 1950. In de loop der jaren zijn wij het maken van boeken een beetje verleerd en moest alles goedkoper en meer massagericht, waardoor recentere werken niet de potentie hebben om over driehonderd jaar nog leesbaar te zijn.
Dit boek heeft dat wel. Het is zo goed gebonden en zo mooi beschermd dat je dit over driehonderd jaar nog kunt lezen.

Dit zie je als je het boek openslaat. Zelfs als je niet van lezen houdt, nodigt dit uit, toch?

Dit is de pagina die daarna komt. Deze illustratie is dezelfde als de tekening op de voorkant, maar hier komt hij nog beter uit. Je ziet de Big Ben, een theepot, de Tower Bridge, de St. Paul's, straatverlichting... je ziet Londen. Zonder dat je nog maar een letter van het verhaal hebt gelezen, zie je al wat de hart van dit boek is.

Zo zien twee willekeurige verhaal-pagina's eruit. In het midden zit als bonus een gouden leeslint. Je kunt de afbeelding vergroten door erop te klikken als je nieuwsgierig bent naar de inhoud of naar de schrijfstijl van Doyle. Wat hier niet duidelijk is, is hoe dun de pagina's zijn. Dit boek kan je makkelijk in één hand vasthouden terwijl er dus 1100 pagina's in zitten. Dat is heel slim gedaan. Het is niet te zwaar en het blijft comfortabel, waardoor je het makkelijker pakt dan bijvoorbeeld de gebundelde editie van Lord of the Rings.

De achterkant is ook prachtig, met het iconische nummer 221b Baker Street. Ik denk dat dit boek een illustratie is van het feit dat e-books nooit papieren boeken zullen vervangen. Met een e-book kan je het effect van dit werk nooit bereiken. Ik heb niets tegen e-books, hoewel ik zelf geen e-reader bezit, maar ik houd van mooie spullen. Zoals je een parfum koopt met een mooi flesje, koop je een boek met een prachtige cover. Dat is een meerwaarde die nooit zal verdwijnen.

Cijfer voor de vormgeving van The Complete Sherlock Holmes van Sir Arthur Conan Doyle: 10.

1. Waar is deze versie te verkrijgen? Zou hem namelijk cadeau willen geven aan m'n sherlock-gekke vriendin.