zondag 6 september 2015

Recensie: Q&A a day (journal)

Ik ben veel te lui om een dagboek bij te houden of om dagelijks over mijn leven te bloggen, maar toch vind ik het idee van een dagboek of blog heel leuk. Een week geleden kwam ik bij Waterstones in Amsterdam (dat is echt mijn nieuwe favoriete boekwinkel, mijn god, wat hebben ze daar mooie uitgaves van klassieke boeken, het enige wat ik dacht was hebben, hebben, hebben maar ik heb me ingehouden) en daar vond ik dit gouden boekje.

Voor een vergroting kan je op het plaatje klikken.
Het idee is heel simpel: in dit boekje staan alle dagen van het jaar en bij elke dag staat een vraag. Daaronder heb je vijf mogelijkheden om een antwoord in te vullen, voor elk jaar één. Dat is namelijk het gave: op zes september 2020 kan ik zien wat ik op zes september 2015 antwoordde. De vragen zijn niet heel erg persoonlijk - je kan dit boekje zo meenemen op vakantie zonder dat je je zorgen hoeft te maken om je reisgenoten - maar wel persoonlijk genoeg om echt leuk te zijn. Zo is de vraag van vandaag What was the last online video clip you watched?, wil het boekje op 10 oktober weten met wie ik een goed gesprek heb gehad en moet ik op 22 oktober een haiku over mijn dag schrijven.

Wat ik het fijnst vind aan dit boekje, is het feit dat je zo weinig schrijfruimte hebt. Ik ben zelf heel ongeduldig en lui, zoals ik al eerder zei, en deze vier regels per dag zijn voor mij precies genoeg om één zin op te schrijven. Ik gebruik een zwarte pen, omdat ik dat mooier vind in dit boekje dan blauw, maar eigenlijk is een fineliner beter, want de regels staan dicht op elkaar en ik merk dat mijn boekje een beetje een rotzooi is. Het formaat is ook heel fijn, je kunt het makkelijk overal mee naartoe nemen. De pagina's zijn extreem dik, waardoor je pen niet doordrukt. De vragen zijn superleuk en gevarieerd, en sommige zijn zó gesteld dat je ze op meerdere manieren kunt interpreteren.

De paginaranden zijn goudkleurig en ik heb me laten vertellen dat het uiterlijk van zo'n journal geïnspireerd is op kerkboekjes. De inhoud van het boekje heeft helemaal niets met geloof te maken. Waarschijnlijk staat er vast ergens de vraag of je in God gelooft, maar als atheïst of agnost kan je daar dus prima 'nee' invullen en nog steeds genieten. Het is echt heel tof om na elke dag te reflecteren door middel van zo'n vraag. Ik heb mijn journal pas sinds afgelopen maandag, dus ik heb geen idee of ik dit ook echt vijf jaar ga volhouden, maar tot nu toe kost het invullen me totaal geen moeite en ben ik er hooguit twee minuten per dag aan kwijt.

Op de afbeelding hierboven kan je het grootste nadeel van deze uitgave zien. Door het formaat van het boekje en de dikte van de pagina's kan je het niet fijn open leggen. Het klapt zichzelf dicht, waardoor je tijdens het schrijven altijd een vinger op de pagina moet drukken. Ook is er geen touwtje/ingebouwde boekenlegger om de dag bij te houden. Zo'n touwtje vind ik zelf mooi in boeken en dat mis ik hier echt. Mijn boekenlegger met The cats of Kos is niet echt een waardige vervanging.
Ik heb geen idee of er een Nederlandse versie van dit boekje bestaat. Wat ik met de Engelse versie natuurlijk heb, is dat de vragen in het Engels zijn. Ik heb er zelf voor gekozen om in het Nederlands te antwoorden, omdat dat de taal is waarin ik me het beste uitdruk, maar echt heel erg mooi staat dat natuurlijk ook niet.

Ik ben in elk geval superenthousiast over dit boekje. Zo'n ding had ik veel eerder moeten kopen. Een normaal dagboek 'dwingt' je om dingen mee te maken (als ik een verhaal schrijf, moet er altijd een opbouw inzitten, een plot, spanning, en ik denk dat we allemaal wel weten dat een normaal dagboek dat niet van nature heeft) en dit boekje stelt je gewoon een vraag over hetgeen wat je hebt gegeten, iemand op wie je jaloers bent of iets wat je binnen vijf jaar hoopt te bereiken. Doordat een vraag invullen niet langer duurt dan je tanden poetsen heb ik ook goede hoop dat ik op 31 augustus 2020 mijn boekje vol heb.

Mijn handschrift is een beetje chaotisch, maar hé, het lijntje is wel lang genoeg voor mijn naam!
Cijfer: 9, want ik kan iedereen zo'n journal aanraden! Je kunt hem dus sowieso kopen bij Waterstones en bol.com heeft hem ook (hoewel hij op de foto echt een gedrocht lijkt, die van mij is duizend keer mooier).