woensdag 4 maart 2015

Recensie: The Casual Vacancy (serie)

De ultieme hemel: BBC (Sherlock!) en HBO (Game of Thrones!) besluiten om samen een miniserie te maken van het boek The Casual Vacancy (J.K. Rowling!). Alles wat tussen haakjes staat, heb ik meer dan eens geprezen op mijn blog. En inderdaad, de beelden van deze miniserie zien eruit als de hemel. Helaas heeft de inhoud meer weg van een god: hij bestaat niet.

De serie gaat over het dorp Pagford en haar inwoners. Er moet gestemd worden over een buurthuis: blijft het open voor de bewoners van achterstandswijk The Fields of wordt het verbouwd tot een sauna die Pagford eindelijk eens op de kaart van Engeland van zetten? Wanneer een prominente tegenstander van de verbouwing onverwacht overlijdt, is er een plaats vrij in de raad. Drie bewoners willen gekozen worden om hem op te vullen.

Ik heb weinig zin om te diep op deze serie in te gaan. Positief is dat hij vlotter begint dan het boek. Er zijn drie afleveringen van elk een uur, dus er moet tempo worden gemaakt. Sommige personages zijn weggelaten. De eerste twee afleveringen zijn vlot en veelbelovend, als je het boek nog niet kent.

Kort gezegd is het de bedoeling dat een verhaal over een op het oog idyllisch dorpje verandert in een onafwendbaar noodlot. In het boek (Een goede raad in het Nederlands) wordt geschreven vanuit het perspectief van verschillende inwoners. De serie doet dit ook, door een kijkje in het huis van meerdere families te geven. Waar het boek erin slaagt om te beschrijven en de lezer te laten oordelen, lijkt de serie geen subtiliteit te kennen. De makers wijzen het ons letterlijk aan: hij mishandelt zijn kinderen, zij is een bitch, zij is zielig, hij was de goedheid zelve. Aan het einde gaan ze zelfs zo ver om te oordelen: 'Het is iemands schuld.'

Want ja, er gebeurt een enorme ramp. Alleen een totaal andere dan in het boek. Het is bijna alsof de makers een samenvatting van J.K. Rowlings 'sprookje voor volwassenen', zoals ze het zelf noemt, hebben gelezen en hebben besloten dat dat allemaal veel te ingewikkeld was voor de tv. Ik ben iemand die heel goed begrijpt dat film/serie en boek totaal verschillende media zijn. In meerdere recensies (o.a. Fifty Shades of Grey en Mockingjay) heb ik beschreven dat ik het goed vond dat de film bepaalde zaken uit het boek veranderde. Maar hier, in The Casual Vacancy, is alles totaal onnodig. Het lijkt bijna alsof de wrange details uit het boek, zoals een overdosis heroïne door een minderjarige, of iemand die constant denkt dat hij een kind heeft misbruikt, niet getoond mogen worden.

De serie draait om de boodschap: doe geen slechte dingen, want daar krijg je spijt van.
Het boek draait om de boodschap: mensen zeggen dat ze begaan zijn met anderen, maar als het erop aankomt, kijken ze de andere kant op.

De omgeving is heel mooi, het acteerwerk is prima en sommige personages zijn bijzonder goed gecast. Het is alleen jammer dat er geen tijd is genomen om de subtielere lagen in het verhaal toe te voegen of om de personages wat minder eenzijdig te maken. Nu is iedereen of goed, of slecht, op het karakter Krystal Weedon na. Maar ja, dat is wel een beetje weinig als je een stuk of tien mensen een hoofdrol geeft en niet eens diep op het verhaal ingaat.

Cijfer: 6,5. Vooral omdat Dumbledore gecast is als een opa met obesitas.