dinsdag 8 juli 2014

Recensie: Zomerhuis met zwembad - Herman Koch

Mijn vorige recensie is echt ontzettend vaak aangeklikt, omdat de aardige mensen achter het twitteraccount van de bibliotheek de link ernaartoe hadden gedeeld of geretweet of hoe je het ook wilt noemen. Hartstikke leuk en motiverend! Wat bijna nog leuker is, is dat er mensen zijn die naar aanleiding daarvan alle tot nu toe verschenen recensies hebben gelezen. Dus bibliotheek, bedankt!

Volgens mij heeft de Vakantiebieb me een abonnement op schrijvers met Nederlandse namen aangesmeerd, want mijn vinger tikte tegen Zomerhuis met zwembad, geschreven door Herman Koch. Deze schrijver is natuurlijk bekend van een berg nieuwsberichten over zijn succes en van het succes zelf: Het Diner. Ik had eerlijk gezegd nog nooit iets van hem gelezen, dus ik was benieuwd. Zomerhuis met zwembad gaat over Marc, een huisarts die voor de Medische Tuchtraad moet verschijnen. In tweeënvijftig hoofdstukken kom je erachter waarom.

Dit klinkt veel saaier dan het boek is: dit boek is namelijk allesbehalve saai. Het is eigenlijk vooral vies. Het gaat over dikke mensen, lichaamssappen en een huisarts die inwendige onderzoeken beschrijft. Aan de ene kant denk je letterlijk WTF, of nou ja, dat deed ik, en aan de andere kant lees je toch zo snel mogelijk door. Dat doorlezen is de moeite waard, want Koch doet dat vieze heel erg goed: het hele boek lang ga je bijna van de mensheid walgen. Dat betekent dat het boek iets met je doet en dat is goed. Het lijkt me verschrikkelijk om iets te lezen waar je helemaal niets bij voelt.

De stijl van de auteur is vlot (goh, wat een verrasssing) met af en toe lange zinnen erdoor. Er zit een spottende ondertoon in het verhaal of nee, de spot springt van de pagina's. Daarnaast begint dit boek al ergens aan het einde en komen we er door een lange terugblik achter wat er nou allemaal speelt. Gedurfd, aangezien een dialoog uit één van de laatste hoofdstukken ook bijna vooraan in het boek staat. De betekenis daarvan wordt pas aan het einde duidelijk. Het verhaal zelf is absurd, de personages zijn karikaturen. De precisie van de (vooral medische en psychologische) beschrijvingen en hetgeen wat Marc uiteindelijk gedaan heeft doen me denken aan verhalen van Roald Dahl, al weet ik niet of die zou schrijven over een dikke vrouw die de ribben van haar man tijdens de seks met haar borsten plet.

De kunstwereld wordt op de hak genomen en hoewel dat grappig is, duurt dat eigenlijk net iets te lang. Het is dan een opluchting om de dialogen te lezen tussen Marc en zijn vrouw Caroline, die iets normaals aan het boek geven. De auteur heeft niet de fout gemaakt om met ingewikkelde medische termen te strooien en dat is fijn, want als hij dat wel had gedaan, was het boek vermoeiend geworden. Er zitten uitspraken in dit boek waar verschillende bevolkingsgroepen, zoals vrouwen of homoseksuelen, aanstoot aan kunnen nemen. Die horen echter bij het plot, want uiteindelijk draait het erom dat een mens (man) met zijn oerinstinct reageert en niet zoals de maatschappij en het ideaalbeeld dat wil.

Er gebeurt zoveel in dit boek dat het geen minuut saai is. Het leest als een soap. De auteur kan fantastisch vertellen. Het enige minpuntje zijn soms voor de hand liggende beschrijvingen en vergelijkingen. Er zit bijvoorbeeld een vergelijking in over mossels die op dat moment een beetje raar is en af en toe maakt de auteur zich er wat te makkelijk vanaf. Met de spottende ondertoon in het verhaal had hij zich wel wat absurders kunnen veroorloven dan bijvoorbeeld sterrenhemels in de nacht. Ook is het einde niet helemaal bevredigend, want er zijn nog wat losse eindjes: hoe is het bijvoorbeeld afgelopen met de Nederlander die twee jaar eerder een camping begon?

Als je het spottende in dit verhaal accepteert, is dit gewoon een goed boek. Niet iets wat zo bijzonder is dat ik het nogmaals zou willen lezen, maar elke pagina was wel de moeite waard en af en toe is dat spottende zeer treffend. Verhaal en stijl vullen elkaar aan en de afloop is niet te voorspellen. Ik zou meer van deze schrijver willen lezen.

Cijfer: 8,5