donderdag 3 juli 2014

Recensie: Vals - Mel Wallis de Vries

Het boek dat ik vandaag las is een jeugdthriller, ook uit de Vakantiebieb. Het heet Vals en het is geschreven door Mel Wallis de Vries. Vier vriendinnen uit de laatste klas van het vwo brengen een paar dagen in de kerstvakantie door in de Belgische Ardennen en aan de proloog te zien, loopt dat niet goed af.

Een paar jaar geleden ben ik zelf met vriendinnen in de Ardennen geweest en misschien dat ik daardoor wat bevooroordeeld ben, maar de sfeer is fantastisch. Wallis de Vries beschrijft heel weinig en ze weet toch de sfeer neer te zetten die ik me kan herinneren - of misschien doet mijn eigen fantasie dat. De ontzettend spannende proloog, waarin iemand gewond in de sneeuw ligt, een vriendin ziet en wil schreeuwen dat ze weg moet gaan maar dan een schim achter haar ziet opdoemen, is fijn. Daarna gebeurt er namelijk op thrillergebied niets: de focus ligt op de eerste hoofdpersoon, Kim, en op haar karakter en haar plaats in de groep. Het is interessant hoe Wallis de Vries de lijntjes uitstippelt en hoe ze haar personages subtiel uitwerkt.

Dit boek is dus een jeugdthriller, die de doelgroep Young Adult heeft. Die doelgroep, waar bijvoorbeeld De Hongerspelen ook op mikt, 'wil' of 'krijgt' heel veel boeken met een ongelooflijk vlotte stijl met kenmerkende, korte zinnen en over het algemeen weinig aandacht voor details. Vals past perfect in het plaatje. Nergens is een zin langer dan nodig en je leest er ontzettend snel doorheen. Stijl is ondergeschikt aan verhaal.

Gelukkig komen alle vier de vriendinnen aan het woord. Het heeft een enorme meerwaarde dat we hen leren kennen en het geeft het boek een zekere geloofwaardigheid: zo krijg je bijvoorbeeld een hekel aan een personage en heb je die hekel nog steeds als je haar kant van het verhaal hoort, maar je gaat haar ook een beetje begrijpen. De groepsdynamiek is interessant in het verhaal en de onderlinge spanningen worden perfect weergeven, mede doordat iedereen aan het woord komt.

Wanneer de eerste vriendin verdwijnt en je als lezer weet dat het niet goed zit en de personages dat nog niet beseffen, is het even frustrerend om te lezen. Ik weet dat het erbij hoort, maar ik vind het niet leuk om meer te weten dan de personages; andersom is spannender. Maar dat komt later in het boek pas. Meer weten dan personages doet me altijd denken aan kinderen en een poppenkast: 'Hij staat áchter je! Daar!'

Naarmate het verhaal vordert, wordt het spannend. Echt heel spannend. De stijl met de korte zinnen werkt hier het beste: in de eerste hoofdstukken voelt hij nogal hakkerig aan, alsof er punten geplaatst zijn op plekken waar ze niet horen, maar hier benadrukt hij de spanning. De auteur schrijft alsof je een horrorfilm kijkt.

Het enige wat teleurstelt, is de ontknoping. Persoonlijk had ik het heftiger verwacht, zeker na de opgebouwde spanning en de proloog. Voor wie de vriendinnen uiteindelijk bang moeten zijn is verrassend en dat past goed bij de personages en het verhaal, maar de misdaad zelf is niet zo boeiend. Het is leuk dat er een epiloog is, waarin je leest wat er twee jaar later gebeurt. Ik heb dit boek met plezier gelezen (en snel, je bent er zo doorheen) en ik zou het iedereen aanraden die een spannend en herkenbaar boek wil lezen. Jammer van het einde, maar het blijft Young Adult: braaf.

Rapportcijfer: 7,5