zondag 6 juli 2014

Recensie: Licht in de nacht - Gerda van Wageningen

Ik heb alle boeken van de Vakantiebieb (behalve die voor peuters) in mijn digitale boekenkast staan. Omdat ik echt heel slecht ben in kiezen, heb ik met mijn ogen dicht mijn vinger op het scherm laten neerkomen, precies op het boek Licht in de nacht, geschreven door Gerda van Wageningen.

Wat een afschuwelijke titel, was het eerste wat ik dacht. Hij nodigt mij totaal niet uit tot lezen, hij komt cliché over en ook een beetje spiritueel. Maar goed, er is niet voor niets het gezegde don't judge a book by its cover, dus we geven het gewoon een kans. Het boek gaat over Saartje, een visserdochter die aan het einde van de negentiende eeuw uitgehuwelijkt wordt aan een rijke boer met een verschrikkelijk karakter.

Deze streekroman - die lees ik normaal nooit, dus ik heb geen idee hoe ik hem moet beoordelen - speelt zich af in Zeeland. Boeken die zich in het verleden of in de toekomst afspelen hebben vaak een steepje voor bij mij en ook hier zit het goed met de sfeer. Ik weet zo goed als niets over Zeeland rond de eeuwwisseling honderd jaar terug, maar de auteur trekt me moeiteloos mee in die wereld. Haar vlotte (soms té vlotte, ze slaat af en toe gebeurtenissen over die ze van mij best had mogen beschrijven) stijl helpt zeker mee.

Saartje is voor haar tijd een sterke vrouw. Doordat haar echtgenoot drinkt en lui is, leidt zij in haar eentje de boerderij. Gelukkig/zeer toevallig krijgt zij veel steun van haar schoonouders, die daar ook wonen. Het dorp noemt haar 'de boer met de rokken', maar aan de andere kant is iedereen die aan het woord komt, op haar echtgenoot na, van haar gecharmeerd. Dat is ontzettend jammer, want Saartje doet alles goed wat ze goed kan doen. Ze maakt geen fouten. Af en toe is ze zelfs zo vernieuwend dat het jou als lezer onbewust terugbrengt naar het heden en dat haalt je uit het verhaal.

Doordat het boek veel jaren beslaat (uit mijn hoofd - het is heel lastig terugzoeken op een telefoon - was Saartje aan het begin achttien en aan het einde ruim in de dertig) gaat het nogal snel. Zoals ik eerder al zei, had ik dingen die werden overgeslagen best willen lezen. Het blijft hierdoor een beetje oppervlakkig. Helaas is de inhoud ook vrij voorspelbaar. Het einde zie je vanaf de eerste hoofdstukken aankomen en bij conflicten en problemen vroeg ik me niet af hoe de auteur die zou oplossen maar wanneer.

Er zitten genoeg interessante personages in, zoals bijvoorbeeld de buren van Saartje, of haar vriendin Lies, of de knecht Johan, of haar moeder. Hoewel ze niet echt uitgediept worden, zijn ze sympathiek en is het leuk om over ze te lezen. Vooral de buren zijn realistisch. Echte verrassingen kent dit boek niet, evenmin als spanning of een fatsoenlijk plot, maar het leest heel prettig, het is fijn geschreven en de sfeer van het einde van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw is fantastisch, bijvoorbeeld in de beschrijvingen over de Verenigde Staten of het uitstapje naar Rotterdam. Het voelt alsof je een kijkje in iemands leven krijgt, alsof je even mag gluren in een mini-GTST uit het verleden en hoewel het einde plotseling komt, zou ik misschien toch nog een seizoen willen zien.

Rapportcijfer: 6,5